حماسه کار جمعی
اشاره
ما ایرانیان در فعالیتهای فردی موفق هستیم، ولی مجموعه تلاشها و فعالیتهایی گسترده، فراگیر و اثرگذار در سطح کشور و بینالملل که بتوان نام «حماسه» بر آن گذاشت و در عرصه سیاست و اقتصاد بیبدیل باشد، به همکاری و کار جمعی نیاز دارد؛ زیرا کار جمعی، مبنای حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است و تا جمعی از نظر بینشی و انگیزشی هماهنگ در کنار هم قرار نگیرند و با دلیری و شجاعت خاص وارد عرصهای نشوند، حماسهای توانمند پدید نمیآید.از آنجا که رسانه، نقش نورافکن دارد که راه را روشن میکند و نیز به این دلیل که فرهنگسازی، سنگبنای کار جمعی به شمار میآید، رسانهها و به ویژه رسانه ملی به سبب فراگیری و اثرگذاری منحصر به فرد خود، نقش بسزایی در آفرینش حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی دارند. ازاینرو، نگاهی دستکم اسنادی، به سوژهها و راهکارهای صوری و محتوایی برای ترویج فرهنگ کار جمعی در رسانه، ضروری مینماید.
کلیدواژهها: حماسه، کار، کار جمعی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
مفهومشناسی
«حماسه»، واژهای عربی به معنای شجاعت، دلاوری و دلیری است (عمید، 1363: ج 1: 806) و «کار»، واژهای است در ادبیات پهلوی به معنای عمل، جنگ و رزم، و کشت و زراعت (همان: ج 2: 1602). در این صورت، کار جمعی نیز فعالیتی است که از سوی دو یا چند نفر به انجام رسد و اگر با شجاعت و دلیری در عرصهای اثرگذار صورت پذیرد، میتواند «حماسه کار جمعی» نام گیرد.ارزش کار و تلاش گروهی
یگانه ارزش کار، آثار مادی آن نیست و تنها با کار نیز نمیتوان مشکلات مادی را برطرف ساخت، بلکه انسان از یک سو، برای گذران زندگی خود و جامعه نیازمند کار و تلاش است و از سوی دیگر، روح خود را آرام میکند و زندگی خویش را به سوی سعادت سوق میدهد. امام علی علیه السلام در این باره میفرماید: «قَدْ سَعِدَ مَنْ جَدَّ» (تمیمی آمدی، 1366: 443)؛ زیرا برای انسان، جز حاصل تلاش او نیست (نک: نجم: 39) و ارزیابی او نیز بر اساس تلاشهای فردی یا جمعیاش صورت میپذیرد.در فرهنگ اسلامی، توجه ویژهای به کار شده است؛ زیرا میتواند زمینهساز زیباییهایی در زندگی فردی و اجتماعی شود. در فرهنگ دینی، سلامت از برترین نعمتهاست و در فرهنگ ارزشی ما، عقل سالم نتیجه جسم سالم است. به عبارتی، هنگامی که انسان با جهان اطراف و طبیعت ارتباط برقرار میکند، به گونهای به نیازهای خود پاسخ میدهد و این پاسخ تنها در سیر کردن شکم و امرار معاش نیست؛ زیرا همانگونه که ذهن بر جسم اثر میگذارد، جسم نیز بر احساس تأثیر دارد.
به یقین با بدنی رنجور و بیمار نمیتوانیم احساس خوبی داشته باشیم. کار چنان ارزشی دارد که در اسلام، جوهر مرد شمرده میشود. کار نیاز به خلاقیتِ ما را ارضا میکند و تنها انسان بیکار که از بیکاری رنج میبرد، ارزش آن را میفهمد. کار در واقع جان کندن در تمام هفته برای رسیدن به جمعه نیست، بلکه به زندگی معنا و به ما هویت میدهد.
امروزه کاردرمانی، یکی از روشهای رواندرمانی است. کاردرمانی، حرفهای بهداشتی و توانبخشی است که برای دسترسی و حفظ بالاترین سطح کارکرد افراد انجام میشود. مراجعان در اثر مشارکت در فعالیتی که به وسیله یک درمانگر شغلی واجد شرایط رهبری میشود، شیوههای تعدیل شده رفتار را میآموزند.(خلجی موحد، 1378: 62 – 60)
چه خوش گفت آن مرد داروفروش
شفا بایدت، داروی تلخ نوش
(سعدی)
انسانهای خوشبخت الزاماً انسانهایی برخوردار از امکانات مالی و ذهنی بالا نیستند، بلکه بیشتر انسانهای خوشبخت دو وجه مشترک دارند: از یک سو، اهل تلاش و پشتکار هستند و از سوی دیگر، خوشبختی و سعادت را با همکاری هم و بهرهگیری از تلاشهای یکدیگر برای خود و دیگران به ارمغان میآورند.
خوشبختی در گرو مجموعهای از افکار و اندیشهها (نگرشها) و تمایلات (گرایشها) فردی و جمعی است که انسان را به سوی انجام اعمال درست و شایسته (کنشهای شخصی و اجتماعی) سوق میدهد و در این میان، خوشبختی فردی و جمعی به یکدیگر وابسته است.
به جای اینکه یک نفر مجموعهای از تخصصها و مهارتها را داشته باشد، در یک گروه و فعالیت جمعی، همه گروه آن مهارت را پیدا میکنند که این کار برای جامعه و کشور بسیار موثر است و اگر با دلیری خاص و شجاعت جمعی همراه باشد، «حماسه» میآفریند و چنانچه در عرصه سیاسی و اقتصادی باشد، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را رقم میزند.
فرهنگسازی، سنگبنای کار جمعی است. وقتی افراد قصد انجام کاری دارند، باید کنار هم و با هم کار کنند و به مدارای بیشتری نیاز دارند. افراد باید به یک سطح رشد شناختی و عاطفی رسیده باشند تا بتوانند خود را به جای دیگران قرار دهند و موضوع را از دیدگاه آنان بررسی کنند. این مسئله، به رشدیافتگی نیاز دارد و البته پیش از آن فرهنگسازی.
فرهنگسازی کار جمعی، اهتمام همگان، به ویژه رسانههای عمومی و در رأس آنها رسانه ملی را میطلبد. رسانه ملی به سبب فراگیرترین نهاد علمی، فرهنگی و تفریحی بودن، میتواند علاقهها را به سوی کار گروهی جهت دهد تا با تمرکز بر برنامههای مستقیم و غیرمستقیم با محتوای کارجمعی، حماسه آفریند. به یقین حماسهآفرینی یک ملت، در گرو تلاش فراگیر است و حماسه، همواره در کار جمعی است.
در ادامه، به نقش رسانه ملی در ترویج کار جمعی در قالب برخی سوژهها و راهکارهای صوری و محتوایی رسانهای اشاره میکنیم.
دوساحتی بودن انسان و چندکانونی بودن او
وجود و شخصیت آدمی آمیزه¬ای است از تن (طبیعت و غریزه) و روان (روح، فطرت، عقل و قلب). بر اساس یافته¬های فلسفه اسلامی، روح آدمی افزون بر اصالت و جاودانگی، در تعامل و تأثیر و تأثر با بدن، زمینههای تغییرپذیری و تحول تدریجی را فراهم می¬سازد. انسان بدون تعامل و همکاری این دو، هیچ کاری نمیتواند انجام دهد. به عبارتی، هر فعالیت فردی و جمعی انسان، نتیجه همکاری کار جمعی این دو ساحت اوست.از سوی دیگر، انسان موجودی با کانونها و قوای گوناگون است. زمانی این کانونها و قوا ظهور و بروز مییابد که در کار و فعالیتی شریک باشد؛ وگرنه، پژمرده میشود. استاد شهید مطهری در این باره، کار را برای همه ابعاد وجودی انسان سودمند میداند و مینویسد:
انسان یک موجود ـ به یک اعتبار ـ چند کانونی است. انسان جسم دارد، انسان قوه خیال دارد، انسان عقل دارد، انسان دل دارد. کار برای جسم انسان ضروری است، برای خیال انسان ضروری است، برای عقل و فکر انسان ضروری است و برای قلب و احساس و دل انسان هم ضروری است، اما برای جسم کمتر احتیاج به توضیح دارد؛ زیرا یک امر محسوس است. بدن انسان اگر کار نکند مریض میشود؛ یعنی کار یکی از عوامل حفظُ الصّحه است. (شهید علامه مطهری)
هر چه این تلاش در جمع و با هماهنگی بیشتری با دیگران صورت پذیرد، قوای کانونی انسان، قویتر میشود و جسم و جان سالمتری برای او به ارمغان میآورد. یکی از مهمترین آثار کار جمعی، ایجاد آرامش درونی و رضایت خاطر در انسان است.
آفرینش امکانات برای فرد و جمع
انسان برای تأمین نیازمندیهای خود، باید کار و تلاش کند. پرودگار جهانیان نه تنها امکانات لازم را در اختیار انسان قرار داده است، بلکه به او میفرماید هر آنچه را در آسمان و زمین است،1 برای تو و تو را برای عبادت خودم آفریدم. (نک: ذاریات: 56)تبیین جایگاه کار گروهی در فرهنگ، احکام و عبادات اسلامی
فعالیت جمعی چنان اهمیتی دارد که پیامبر رحمت از جماعت به رحمت یاد میکند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره میفرماید: «الْجَمَاعَةُ رَحْمَةٌ وَ الْفُرْقَةُ عَذَابٌ؛ جماعت، مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است». (پاینده، 433)رحمت اندر جماعت دین است
در جدایی عذاب تعیین است
همچنین معروف است که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرموده است: «ید اللَّه علی الجماعة؛ دست نوازش خدای تعالی بر جماعت است». (مفید، 1377: 436)
از اهداف ویژه احکام اسلامی، ترویج کار جمعی میان مسلمانان است؛ به گونهای که در بسیاری از عبادتها توصیه میشود به جماعت برگزار شود و حاضران از علت نبود غایبها باخبر گردند. نمازهای جماعت، نماز جمعه، نماز عیدهای فطر و قربان، حج عمره و تمتع و ... از دستورهایی است که به نوعی روحیه جمعگرایی و تلاش جمعی را آموزش میدهد.
هر چه تعداد گروه اهل عبادت بیشتر شود، پاداش آن عمل بیشتر خواهد بود، ولی مهم آن است که جمعی به عبادت بپردازند؛ اگرچه تعدادشان اندک باشد. مشارکت، مضاربه، مزارعه، معاملات مُشاعی و تعداد زیادی از عناوین دیگر در فقه و احکام شرعی به ویژه در بخشهای اقتصادی فقه، گویای اهمیت کارهای مشارکتی و گروهی در جذب سرمایهها و نیز نیروی انسانی است که میتواند تشویقگر خوبی برای جامعه امروزی در ترویج فرهنگ کار جمعی به شمار آید.
کار جمعی، مبنای دگرگونیهای اساسی اجتماعی و ملی
از نظر قرآن کریم، دگرگونیهای اساسی و فراگیر در ساحت کار جمعی اتفاق میافتد؛ چنانکه در آیات متعدد، از جمله آیه 115 سوره مائده: «...عَلَیْکُمْ انْفُسَکُمْ» با خطاب جمعی است، یا آیه 11 سوره رعد: «یُغَیِّروا ما بِانْفُسِهِمْ» که هر گونه تغییر را با ضمیر «هم»، یعنی تحولات جمعی نسبت میدهد. (نک: مطهری، ج 15: 805 و 806)جایگاه فکر جمعی در اسلام
در مواردی که نصّی در منابع اسلامی وارد نشده، مسلمانان باید روش عملی خود را با شورا و فکر جمعی برگزینند. (نک: شوری: 38) پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله افزون بر برخی تدابیر، مثل نظام دفاعی در جنگ احزاب، در شیوه حکومتی خود در مدینه نیز، نظام اداری خاصی ترتیب داده بود. برای مثال، جمعی دبیر را به کار گماشت که هر دسته کار مخصوصی داشت: برخی کاتبان وحی بودند و قرآن را مینوشتند، گروهی متصدی نامههای خصوصی بودند، بعضی عقود و معاملات مردم را ثبت میکردند، تعدادی دفاتر صدقات و مالیات را مینوشتند و عدهای مسئول عهدنامهها و پیماننامهها بودند.برخی مباحث کتابهای تاریخی همچون تاریخ یعقوبی، التنبیه و الاشراف مسعودی، معجم البلدان بلاذُری و طبقات ابنسعد گویای این تدابیر است.
از کودکان آغاز کنیم!
از همان آغاز تولد نوزاد، ابتدا خانواده، سپس مدرسه و بعد از آن جامعه باید کار خود را آغاز کنند و اندک اندک اندیشه کار جمعی تزریق شود. والدین و اولیای مدرسه در درجه نخست و برنامهسازان کودک و نوجوان از سوی دیگر، باید این موضوع را باور کنند که کار گروهی، چه سودمندیهایی برای آینده فرزندان دارد.میگویند در برخی کشورها برای این مقصود، نونهالان را در همان کودکستان با مفهوم کار جمعی آشنا میکنند؛ بدین ترتیب که در اتاق مربوط، اگر ده نفر باشند، نُه صندلی میگذارند تا آنها یاد بگیرند به همدیگر جا بدهند و در کنار تحمل یکدیگر، همکاری در فعالیتها را بیاموزند.
جلب توجه جوانان به کار جمعی
بیشترین کتابهایی که در ایران منتشر میشود، مربوط به تراوش قلمهای فردی است، نه جمع. همچنین در فعالیتهای ورزشی، ایرانیان همواره در ورزشهای انفرادی موفقتر از ورزشهای گروهی ظاهر شدهاند؛ در حالی که رویکرد کشورهای مغربزمین به فعالیتهای علمی و ورزشی، بیشتر گروهی است. بیشتر اکتشافهای علمی دنیای غرب در یک قرن اخیر، به صورت گروهی شکل گرفته است. کتابهای فراوانی در این کشورها محصول کار جمعی است و این در حالی است که مردم ایران از ضریب هوشی بالایی برخوردارند. موفقیتهای چشمگیر جوانان ایرانی در المپیادهای علمی جهان در سالهای اخیر، مؤید این ادعاست. حتی در رقابتهای علوم تجربی و فنی که خاستگاه اصلی آن کشورهای غربی است، ایرانیان به رتبههای باورنکردنی دست مییابند.این موفقیتها اگرچه تا حدودی محصول تلاش و برنامهریزی گروهی است، نباید در این خصوص، نقش ضریب هوشی بالای دانشجویان و دانشآموزان ایرانی را فراموش کرد. حال اگر این هوش فردی ایرانی با برنامهریزی گروهی منسجم گرد آید و روح جمعی ایرانیِ هوشمند، بر تمام عرصههای زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی او حاکم شود، حماسه شگفتآوری به بار خواهد آورد.
برای مثال، خلاقیت در بازیهای رُباتیک و مشابه آن، نشان دهنده این است که چند نفر به صورت مشترک و طی یک همکاری خلاقانه و اثربخش، توانستهاند گامهای بزرگی بردارند و آن را در بعضی زمینهها به خط تولید برسانند؛ در حالی که به یقین اگر یکی از این افراد به تنهایی میخواست کاری انجام دهد، زمان بیشتری میبرد و اشکالهای زیادی به آن وارد میشد. ازاینرو، توجه به جوانان و سرمایهگذاری بر تواناییهای جمعی ایشان، موجب رشد سیاسی و اقتصادی جامعه میشود. امروز برخی فعالیتهای جهادی بدون اینکه تبلیغ گردد، از سوی دانشجویان یا فعالیتهای عامُّ المنفعه مثل بسیج سازندگی در روستاها و مناطق محروم به دست نیکوکاران صورت میگیرد. اعزام جهادی جوانان دانشجو و طلبه به مناطق محروم و نشر دانش در این منطقهها، میتواند حماسه کار جمعی را برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد.
تبلیغ و تمرکز بر دانش بشری به عنوان محصول کار جمعی
دانش، محصول کار جمعی بشر است. مَثَلی برای دانشمندان ذکر میکنند. میگویند اولین دانشمندی که پیدا شد، مثل یک آدم قدبلند بود که در یک فضایی میایستد و افق را میبیند. او مقدار معیّنی از افق را میبیند. بعد آدم دیگری میآید و روی دوش او سوار میشود. او چون روی دوش اوّلی سوار شده، قسمت وسیعتری از افق را میبیند، ولی پرسش اینجاست که: آیا اینکه بخش وسیعتری از افق را میبیند، دلیل بر این است که او دید وسیعتری دارد؟ نه، او اگر روی دوش این نرفته بود، چهبسا قدش کوتاهتر بود و مقدار کمتری میدید. او به دلیل اینکه روی دوش اوّلی رفته، افق وسیعتری را میبیند. سومی میآید روی دوش دومی بالا میرود. او افق وسیعتری را میبیند، باز به دلیل اینکه روی دوش آن دو نفر رفته. یکی بعد از دیگری افق وسیعتری را میبینند، ولی این دلیل بر آن نیست که اینها نبوغ بیشتری دارند. بر این اساس، الان کسانی که نبوغها را در نظر گرفتهاند، هیچ کس ادعا نمیکند دانشمندهایی که در عصر جدید پیدا شدهاند، نبوغی بیشتر از نبوغ ارسطو و افلاطون داشتهاند. (مطهری، ج 15: 687 و 688)برجستهسازی موفقیتهای کار جمعی قشرها و صنفهای مختلف در رسانه ملی
بسیاری از گروههای موفق جامعه به دلایلی شاید ناموجّه، معرفی نمیشوند، بلکه صرفاً افراد موفق هستند که مورد تشویق قرار میگیرند. برخی برنامهسازان بیشتر به دنبال شخصیتها هستند تا برنامه به معرفی چندانی نیاز نداشته باشد و برنامهساز با زحمت کمتری مواجه شود. در حالی که ساخت برنامه برای غیر ایشان، نیازمند تبیین و توجیه بیشتر از سوی تهیه کننده و مجری است. از عوارض این رویکرد، تفاوت رشد گروههای مختلف در جامعه است که جامعه را از تعالی گروههای فعال محروم میسازد.فرهنگ جنگ و دفاع مقدس، روحیه فعالیت دستهجمعی را میان رزمندگان تشویق میکرد، ولی این روحیه در جامعه رشد نیافت و همیاریها و از خودگذشتگیها و اقدامات تخصصی بالا با اندک امکانات، در جامعه به عنوان الگوهای موفق مطرح نشد. ازاینرو، نمایاندن نتیجه کار جمعی مردمان در حوزههای گوناگون، همچون دعا و نیایش و نماز جماعت و مانند آن در حوزه دین؛ راهپیماییها و انتخابات و مثل آن در حوزه سیاست؛ موفقیتهای هستهای ، نانوتکنولوزی ، هوا و فضا و پهپاد در حوزه دانش؛ موفقیت در عملیاتها در حوزه دفاع مقدس؛ عشق و محبت و تعاون در بین اعضا در حوزه خانواده؛ موفقیتهای جهانی ورزشی درحوزه تربیت بدنی و ... ضروری مینماید.
توجه به موفقیت شخصیتهای سریالها و فیلمها در کار جمعی
یکی از فرهیختگان برای اثبات سخن خود مبنی بر عدم تمایل و موفقیت ایرانیان در کار جمعی، به نتایج کار جمعی شخصیتهای مجموعهها و فیلمهای تلویزیونی اشاره میکرد که غالباً با شکست مواجه میشوند و بر عکس، شخصیتی که انفرادی کار میکند، به موفقیت میرسد. اگر این سخن در همه موارد با صحت فاصله داشته باشد، ولی در برخی برنامهها خالی از صحت نیست.بازتاب حکایات کهن ایرانی برای ترویج کار جمعی
از زمانهای کهن، داستانها و حکایات برای مردم ایران جذابیت داشته است. از جمله آنها که بارها نقل زبانها و سوژه رسانههای دیداری و شنیداری، به ویژه برای تبیین انسجام، وحدت، همبستگی و همکاری شده، حکایت پدر و سه فرزندش است که با تقسیم تکههای چوب تکی و چند تایی، تعاون و کار جمعی را به ایشان آموزش میداد.اگر معتقد باشیم که به صورت یک زنجیره به هم پیوسته هستیم، جا دارد رهیافت همسو با کار جمعی را در ادبیات کهن جستوجو کنیم و به تلقیها و ضربالمثلهایی که افراد را به «تفرّد» میبرد، توجه نکنیم. حرکت گروهی را تبلیغ نماییم و فعالیتهای آموزشی و رسانهایمان را با توجه به احادیث نبوی و آیات قرآنی بازنویسی کنیم و نگاههای صوفیانه و درویشی را کنار بگذاریم و عناصر مهم کار جمعی را هماهنگ با آموزههای دینی از ادبیات بگیریم.
قطره دریاست اگر با دریاست
ورنه او قطره و دریا، دریاست
مسجد، مهمترین مرکز آموزشی کار جمعی
مسجد، یادآور سجده و کُرنش و زیباترین شکل پرستش و بندگی است و نخستین نهاد عبادی ـ سیاسی در جامعة اسلامی شمرده میشود. مسجد، جایگاه دانش، محل عبادت، جایگاه قاضیان، عالمان و مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که قداست و حرمت والایی دارد؛ زیرا مساجد از آنِ خداست: «وَأَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ ». (جن: 18) مسجد، مهمترین مرکز اسلامی آموزنده کار جمعی و اجتماعی مسلمانان به شمار میآید که میتواند معرفت ایشان را در حوزة مسئولیتپذیری و حساسیت اجتماعی جهت دهد. مسجد، بزرگترین پایگاه دینی است که پس از گذشت چهارده قرن، هنوز پایدارترین مقر دینی به شمار میرود.
یکی از نیازهای اساسی افراد جامعة اسلامی، همدلی و همبستگی نیروهای مسلمان و اجرای مسئولیتهای فردی و اجتماعی بر محور دستورهای الهی است که در مسجد نمود پیدا میکند. از این راه، نقشهای فرهنگی، تربیتی و سیاسی و حتی اقتصادی افراد در این نهاد الهی تبلور مییابد. (رجبی نیا، 1391: 454) در ادامه، به برخی از آثار مسجد اشاره میکنیم.
مسجد با فعالیتهای مذهبی و آموزشهای والای خود، هویت دینی افراد مسجدی را تقویت میکند. این در حالی است که دین و معنویت، بزرگترین مانع جرم و جنایت است که ضمانت اجرایی بالایی دارد. بیرغبتی به دنیا، دیگرگرایی، مردمداری، فروتنی، همت بلند و سادهزیستی، از شاخصهای هویت دینی است که مسجد آن را تقویت میکند و نبود این شاخصها، نازیباییهایی چون دنیاپرستی، تکبر و خودخواهی، مردمستیزی و میل به تجملات را به بار میآورد که بهگونهای میتواند در عللِ جرم دخالت داشته باشد.
از سوی دیگر، افراد مسجدی، جایگاه مناسبی میان مردم دارند و همگان با دیدة احترام به آنان مینگرند. پایگاه اجتماعی این افراد سبب میشود توقع مردم از آنها بالا رود و ایشان را الگوهای اخلاقی بدانند. به این ترتیب، افراد مسجدی، به سبب نوع کار جمعی در مسجد، افزون بر ارتباط و حمایت ویژه اجتماعی از همدیگر، پایگاهی در میان مردم دارند که نمیتوانند از قانونهای اجتماعی سرپیچی کنند که خود سبب مراجعه و اعتماد مردم به اهل مسجد میشود.
معمولاً فضای حاکم بر خانوادههای اهل مسجد، معنوی است. اهل مسجد، بخشی از وقت خود را در این مکان مقدس به عبادت مشغولاند و به تقویت ایمان خود میپردازند. این روحیة تقوا و خداباوری که در افراد خانه در سایة آموزههای مسجد پدید میآید، فضای معنویای میسازد که خانواده را استوار و پایدار، و فضای عمومی منزل را در تربیت فرزندان و نظام ارزشی خانواده مناسب میکند.
گوستاو لوبون
دراینباره مینویسد:
مهمترین مرکز واقعی برای مسلمانان، مسجد است؛ زیرا آنان مسجد را مرکز اجتماع، عبادت و تعلیم و تربیت قرار میدهند، و چنان نیست که مانند کلیساهای نصارا، فقط مرکز عبادت باشد. مساجد، مرکز اجتماعات مسلمانان و پناهگاهی برای غریبان و بیماران است». (لوبون، 1378: 531)
گزارش مستند از موفقیتهای گروههای مردمی در محلات و مناطق
بازتاب تلاشهای گوناگون گروههای مختلف مردمی در قالب فعالیتهای عامُّالمنفعه، همچون بسیج، صندوقهای قرضالحسنه، کانونهای فرهنگی و ...، با زاویه دید جدید و با برجستهسازیِ نوع کار جمعی انجام یافته یا در دست انجام، سوژههای خوبی برای برنامهسازان است. در این صورت، افزون بر تشویق این گروهها، موجب الگودهی به دیگر آحاد جامعه نیز میشود.
بازنمایی کارهای بزرگ علمی
برخی از کارهای علمی در تاریخ بشر، به ویژه ایران انجام یافته که همواره مورد توجه اندیشمندان و بهره دانشمندان علوم بوده است؛ مانند بحارالانوار و تفسیر نمونه که به صورت جمعی و زیر نظر عالمی وارسته به ثمر رسیده است.بازتاب آثار اجتماعی عبادتهای جمعی به ویژه دعا و نیایش
برخی عبادتها مثل دعا و نماز که خود دعایی خاص است، اگر به صورت جمعی برگزار شود، افزون بر اینکه کار جمعی است، الگویی برای دیگر کارهای گروهی و تقویت کننده آنها به شمار میآید. اگر دعا و عبادت در جامعهای فراگیر و همگانی شود، با دست یافتن افراد به اعتدال روانی، انحرافهای اجتماعی نیز کاهش مییابد. اگرچه زندگی در جامعه ماشینی امروز، افزایش سطح رفاه و کاهش مرگ و میر را به ارمغان آورده، مشکلاتی نیز به همراه داشته است که از مهمترین آنها میتوان آسیبهای روانی و اجتماعی را نام برد. تخصصی شدن و تقسیم کار در زندگی ماشینی امروز به گونهای گسترش یافته که حتی بر نهادهای دیرپایی مانند خانواده نیز اثر بسیاری گذاشته است. برای مثال، بخشهایی از وظایف سنتی خانواده، به سازمانها و نهادهای دیگری واگذار شده است. امروزه کودکستان، مدرسه و خانه سالمندان، هر کدام بخشی از وظایف خانواده را بر عهده گرفتهاند. افراد چنان گرفتار ماشینیزم شدهاند که روابط اعضای خانواده نیز به شدت محدود شده است.
رسانههای گروهی به ویژه تلویزیون، اعضای خانواده را که در ساعتهای غیرکاری گرد هم جمع میشوند، به شدت مشغول میسازد و مانع ارتباط مستقیم و صمیمی آنان با یکدیگر میگردد. ازاینرو، تبیین و تأکید بر آثار گوناگون عبادت و دعا در زندگانی فردی و اجتماعی، در زندگی امروزی بسیار اثرگذار خواهد بود. بر این اساس، تبیین نقش عبادی، تربیتی، عملی، روانی و اجتماعی دعا، محورهای مناسبی برای توجه مدیران و تهیهکنندگان رسانه ملی به دعاها و نیایشهای گروهی است.
برای عملیاتی کردن و بیان آثار و نقشهای مهم دعا در زندگی انسان، از راههای زیر نیز می توان بهره گرفت:
الف) جلب نظر و توجه مردم و به ویژه جوانان به نقش دعاهای جمعی در ایجاد آرامش روحی و تأکید بسیار بر این مسئله؛
ب) متوجه ساختن مردم و به ویژه قشر جوان دینپژوه به نقش نیایشهای گروهی در بیان معارف و تفسیر واقعی آنها؛
ج) تأکید بر تأثیر بسیار قوی دعاهای جمعی در سلوک اخلاقی و عرفانی برای جوانان جویای معرفت؛
د) برپایی مراسم دعا و بازتاب آن در رسانه با هدف ایجاد موج گرایش و توجه به دعاهای گروهی در جامعه؛
ه) شرکت در مراسم دعا و همراهی شخصیتهای داستان با دعاخوانان؛
و) اشاره به اینکه ثواب و احتمال پذیرش دعای جماعت در مواردی که سفارش شده است، بیشتر از دعای انفرادی است، همانگونه که ثواب نماز جماعت بیشتر از نماز فراداست.
جمعبندی
دوساحتی و چندکانونی بودن انسان، نشان دهنده وجود اثرگذاری و اثرپذیری درونی و بیرونی اوست. ثمردهی فردی و اجتماعی این فعالیتها با بهرهگیری از نعمتها و امکانات الهی، در صورت دیگرگرا و مردمی بودن، بهتر و بیشتر خواهد شد. اساساً آدمی اگر بخواهد عرصه ایدهها، طرحهای شخصی و دگرگونیهای درونی خود را به سطح اجتماع ارتقا دهد و در حد ملی برساند، ناگزیر است به کار گروهی بپردازد. مسجد و کانونهای وابسته آن، از مکانهای آموزشی ویژهای است که از صدر اسلام تاکنون در این امر موفق بودهاند.در این میان، بازنمایی این امور از راه رسانه ملی، میتواند فرهنگ کار و تلاش را در جامعه تبیین و ترویج کند و همچنین دو مسئله اساسیِ بسیار مورد تأکید اسلام، یعنی « فکرجمعی» و «کار جمعی» را فرهنگسازی نماید.
رسانه با تبلیغ دانش بشری به عنوان محصول کار جمعی و برجستهسازی نتایج فعالیتهای قشرها و صنفهای گوناگون جامعه در برنامههای خبری، سریالها، فیلمها و ...، میتواند در کنار ترویج آثار کار گروهی در حوزههای سیاست و اقتصاد، به سهم خود موجبات حماسههای سیاسی و اقتصادی را فراهم آورد. این مسئله، جز از این راه که فعالیتها در سطوح گوناگون جامعه، با رویکرد کار جمعی و به صورت «حماسه» پدید آید، دستیافتنی نمینماید.
پینوشتها:
1. در قرآن کریم، آیات فراوانی هست که با تعبیر «خلق لکم» (بقره: 29)، « سخر لکم» (جاثیه: 13)، «جعل لکم» (طه: 53؛ غافر: 79و 80) و ... بیان میدارد که آنجه در آسمان و زمین است، برای انسان آفریده شده است.
منابع:قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند.
پاینده، ابوالقاسم. 1382. نهجالفصاحة (مجموعه کلمات قصار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله). تهران: بینا. چاپ چهارم.
تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد. 1366. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم. قم: ایران. چاپ نخست.
خلجی موحد، امانالله. 1378. خودشناسی در آیینه مذهب و روانشناسی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ نخست.
رجبینیا، داود. 1391. اسلام و زیباییهای زندگی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله .
ــــــــــــ . 1386. دعا و نیایش در رسانه. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
لوبون، گوستاو. 1378. تمدن اسلام و غرب. ترجمه سید محمدتقی فخر داعی گیلانی. تهران: بینا.
مطهری، مرتضی. 1375. تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا. چاپ چهارم.
ــــــــــــــ . مجموعه آثار. جلد پانزدهم. تهران: انتشارات صدرا.
مفید، محمد بن محمد.1377. دفاع از تشیع. ترجمه الفصول المختارة للمفید. قم: بینا. چاپ نخست.
www. irc.ir
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}